825 keer bekeken

Eindelijk, een officiële totaaluitgave

• zaterdag 12 november 2022 @ 20:27

• zondag 21 augustus 2022 @ 21:02
    reactie op (#2) Serpentor

Eindelijk ben ik de inhoud van deze box op het spoor gekomen  Dit vinden we terug, op in totaal 43 cd's:

Arnold: Beckus the Dandipratt
    Bach, Johann Christiaan: Symfonieën 2 en 4
    Bach, Johann Sebastiaan: Orkestsuites 1-4
    Bartók: Concert voor orkest, Muziek voor strijkers, slagwerk en celesta
    Beethoven: Symfonie 2, vioolconcert, Die Geschöpfe des Prometheus, diverse overturen
    Berlioz: Symphonie fantastique (twee uitvoeringen), La Damnation de Faust (twee uitvoeringen van hoogtepunten), Marche troyenne, La Carnaval romain (twee uitvoeringen)
    Bizet: L'Arlesienne-Suite
    Borodin: Polowetzer dansen
    Brahms: Symfonieën 1-4 (1 in drie uitvoeringen en 3 in twee uitvoeringen), Haydn-Variaties (twee uitvoeringen), pianoconcerto 1, vioolconcert, Tragische Ouvertüre (twee uitvoeringen), Akademische Festouvertüre (twee uitvoeringen), Alt-Rhapsodie
    Britten: Spring Symphony, 4 Sea Interludes en Passacaglia uit Peter Grimes (twee uitvoeringen), The Young Person's Guide to the Orchestra
    Bruckner: Symfonieën 5, 7-9 (7 in twee uitvoeringen)
    Clarke: Trumpet Voluntary
    Debussy: Dansen voor harp en orkest, Nocturnes, La mer, Images, Berceuse heroique, Marche écossaise
    Diepenbrock: Marsyas
    Elgar: Cockaigne-Overture, Celloconcert, Elegie, The Wand of Youth
    Franck: Psyché, Variations symphoniques
    Grieg: Elegische melodieën
    Händel: Water Music, Music for the Royal Fireworks
    Haydn: Symfonieën 94, 96 (twee uitvoeringen), 97 en 100
    Henkemans: Vioolconcert
    Kodály: Hary Janos-Suite
    Lalo: Symphonie espagnole
    Mahler: Symfonie 4, Lieder eines fahrenden Gesellen (twee uitvoeringen), Das Lied von der Erde
    Mendelssohn: Symfonie 4, vioolconcert, Die Hebriden, Ein Sommernachtstraum (twee uitvoeringen)
    Mozart: Fluit en harpconcert KV 299, symfonieën 29, 33 en 35, klarinetconzert KV 622, pianoconcert 24, Posthornserenade
    Nicolai: Die Lustigen Weiber von Windsor-Overture
    Pijper: Symfonie 3, 6 Epigrammen, pianoconcert
    Ravel: Rapsodie espagnole, Boléro, La valse
    Reger: Mozart-Variaties
    Rimsky-Korssakoff: Shéhérazade
    Rossini: Overtures
    Schubert: Symfonieën 3-6 en 8, Rosamunde
    Sibelius: Vioolconcert, symfonische gedichten
    Sousa: The Stars and Stripes Forever
    Stravinsky: Le Sacre du Printemps, La Chant du Rossignol, de Vuurvogel
    Thomas: Mignon-Overture
    Tsjaikovski: Strijkserenade, Andante cantabile, Notenkrakersuite, Romeo en Julia

En dan zijn er nog een aantal zeldzame opnames, zoals van de Haydn-variaties van Brahms, Bizet's L'Arlesienne, de Balletsuite van Reger, Die Moldau van Smetana, Berlioz' overture Benvenuto Cellini, Wagner's voorspel bij Lohengrin, Beethoven's overture bij Egmont, Johann Sebastiaan Bach's orkestsuite 2 en 3, Richard Strauss' Don Juan en Finlandia van Sibelius.

Ook, en dit is zeer interessant, vinden we een audiodocument over Eduard van Beinum waarin talrijke musici spreken over hun samenwerking met de dirigent. 

Als we dit vergelijken met de boxen van Scribendum, dan zien we vooral dat bij de laatstgenoemde veel meer opnames van concerten in de box zitten. Ik vind deze waardevol, vooral als het om werk gaat dat Van Beinum nooit in de studio opnam.

• dinsdag 02 augustus 2022 @ 22:05
    reactie op (#1) Serpentor

Geweldig nieuws, want deze box is inmiddels al via diverse grote online winkels voor te bestellen! Het andere goede nieuws is dat er ook meer bekend is over de vormgeving: alle hoesjes in deze box bevatten wat ze tegenwoordig noemen 'original jackets', dat wil zeggen dat alle opnamen de hoes meekrijgen die ze hadden in de jaren toen ze voor het eerst uitkwamen. Dit vind ik ontzettend mooi nieuws!

Volgens de informatie die ik vond bevat deze box ook een audiodocumentaire en enkele 'rarities'. Ik krijg steeds meer zin om deze box te kopen, ook al heb ik verreweg het meeste al 

• dinsdag 12 juli 2022 @ 02:22
    De nieuwe box

Het zit er dan toch aan te komen: een ogenschijnlijk 'officiële' verzamelbox met alle opnamen die Eduard van Beinum maakte voor de labels Decca en Philips. Voorheen was het vooral Scribendum dat met grote verzamelboxen op de proppen kwam. Volgens een aantal websites komt de box (afbeelding) uit in september van dit jaar, maar staat op nog geen enkele website te lezen wat er precies in de box zit.

Ik denk dat ik als verzamelaar wel overstag ga, maar ik heb niet de illusie dat er veel discografische verrassingen in de box te vinden zullen zijn. Hoe dan ook, hulde dat deze grote dirigent op deze manier eer wordt aangedaan!