17 keer bekeken

Tip aan het platenlabel van de Anthology serie

• donderdag 15 juli 2021 @ 16:41

Jaren geleden verschenen individuele CD boxen met eerbetonen aan dirigenten van het Concertgebouworkest, ik meen dat het platenlabel Q Disc of Disky heette. Zo was er een box voor Mengelberg, voor Chailly en Haitink, en natuurlijk ook Eduard van Beinum. Het was via die box dat ik voor het eerst, bijvoorbeeld, Andriessens Vierde symfonie hoorde, in een werkelijk kolkende concertregistratie. Uiteindelijk sloeg het lot toe dat zoveel mooie uitgaven ten deel komt: de box raakte uit de catalogus.

Jaren later verscheen een megabox ter ere van 125 jaar Concertgebouworkest, 'The Radio Legacy', daarin werden ook de eerder genoemde individuele dirigentenboxen opgenomen. Als je nooit in de gelegenheid was om Van Beinum's box te kopen, kreeg je nu een tweede kans, maar wel met de pech dat het vele malen duurder was en je waarschijnlijk de nodige dubbele andere uitgaven zou hebben.

Mijn tip aan het platenlabel is dan ook om de Van Beinum box, evenals die voor Mengelberg, Haitink en Chailly, opnieuw op de markt te brengen. Temeer ook omdat ik merk dat de mega-box Radio Legacy steeds moeilijker te verkrijgen valt en nog steeds gruwelijk duur is. Hopelijk lezen de mensen van het platenlabel mee...