66 keer bekeken

Een van mijn favorieten

• vrijdag 08 maart 2019 @ 23:38

Er zijn misschien maar twee dirigenten die recht tot mijn hart spreken, en elk van hen doet dat op een andere manier. De eerste is Leonard Bernstein, bekend om zijn extraverte, gepassioneerde dirigeerwerk, en de tweede is Eduard van Beinum, die juist met veel bescheidener gebaren zijn orkest door de muziek stuurde. Wat Van Beinum met Bernstein gemeen heeft, voor mij in elk geval, is dat de muziek 'spreekt' zoals nooit tevoren. En dat is misschien het grootste compliment dat je een dirigent kunt geven.

Mijn eerste kennismaking met Eduard van Beinum's opnamen moet Bruckner's Achtste symfonie geweest zijn. Een machtig werk, door Van Beinum en het Concertgebouworkest vertolkt met een ongekende vrijheid van orkestspel. De muziek staat op de eerste plaats. Wat dat betreft verschilt Van Beinum ook enorm met zijn voorganger Willem Mengelberg, die veel meer van zichzelf meegaf aan de muziek die hij vertolkte. Dat is hem op kritiek komen te staan. En dat terwijl zijn perspectief net zo valide is als dat van Van Beinum. Het heeft uiteindelijk allemaal met smaak te maken.

Lange tijd heb ik de vereniging Vrienden van Eduard van Beinum geleid. Ik ga de draad daarvan weer oppakken, en wel op Clubs. Ik hoop meer Beinum-fans hier aan te mogen treffen